Pilates cvičení pro začátečníky

Publikováno: 20. 8. 2018

Měli jste již nutkání vyzkoušet Pilates, ale nebyli jste si jistí, co všechno to obnáší a zda právě tenhle druh cvičení bude pro vás vhodný? Shrnuli jsme pro vás ty nejzákladnější otázky, které by vás před samotným cvičením mohli napadnout.

Co je Pilates?

Pilates je cvičení, které se koncentruje na zpevnění těla, obzvláště na zpevnění samotného středu těla – samotné jádro (CORE), t.j. břicho a spodní část zad. Právě takové cvičení pomáhá zlepšovat celkové fitness člověka.

Podobně jako jóga i Pilates se soustřeďuje na správné držení těla, rovnováhu a flexibilitu. Riziko úrazu při cvičení Pilates je mnohem menší, než při jiných typech cvičení. Během cvičení, se vaše mysl neustále potřebuje soustředit na dýchání a na pohyby těla. Pilates rozvíjí na spojení těla a mysli.

Funkční trénink na max

Tenhle způsob cvičení byl vytvořen Josephem Pilatesem v Německu, kde pracoval jako stolař a gymnasta. Pilates vytvořil cvičební program pro zraněné tanečníky a vojáky.

Joseph Pilates

Joseph Hubertus Pilates – zakladatel cvičení Pilates

Joseph Pilates věřil, že fyzické a psychické zdraví spolu úzce souvisí. Ve dvacátých letech minulého století emigroval do Ameriky a otevřel Pilates studio v New Yorku. Originální název tohoto cvičení byl Kontrologie. Původně bylo cvičení určeno hlavně pro muže. Dnes ale Pilates cvičí převážně ženy.

Pro koho je Pilates vhodný?

Pilates může být upravené a cvičené jako šetrný silový trénink, ale i jako intenzivní cvičení, a proto s ním většina lidí nemá problém. Pilates cviky jsou vhodné jak pro začátečníky, tak i pro lidi, kteří cvičí pravidelně.

Pokud jste začátečník, můžete začít s úplně jednoduchými cviky. Když si tyto Pilates cviky osvojíte a dovedete je „do dokonalosti“, můžete začít pracovat na náročnějších pohybech – cvicích.

Pilates cviky doma

Pilates můžete cvičit pohodlně i doma / foto: Hollie Grant

Ale pozor! Pilates nemusí být vhodné pro lidi, kteří mají následující zdravotní problémy:

  • Nestálý krevní tlak
  • Posunuté obratle
  • Jistý stupeň osteoporózy
  • Riziko krevních sraženin

Jak mi pomůže cvičení Pilates?

Pilates se soustředí na sílu centra našeho těla, správné držení těla a flexibilitu. Zdravotní výhody cvičení Pilates:

Správné držení těla

Pilates učí, jak na správné držení těla. Cvičení vyžaduje, aby bylo vaše tělo vždy c rovině. To je obzvlášť vhodné pro lidi trpící bolestmi dolních zad.

cviky na správné držení těla

Pilates umožňuje cviky na posílení správného držení těla

Zpevnění těla 

Cvičení Pilates zapojuje svaly, které většinou běžně nevyužíváte během dne. Po počáteční bolesti z namožených svalů zjistíte, že vaše svaly se stávají mnohem pevnějšími. Cvičení je obzvláště vhodné pro starší lidi a pro ty, kteří mají sedavé zaměstnání. Když totiž nějaký sval neposilňujeme, časem ztratí svojí pevnost, hustotu a zůstane “ochrnutý”.

Ploché břišní svaly

Kdo by nechtěl zhubnout cvičením nebo mít ploché bříško, že ano? 🙂 Protože Pilates se soustřeďuje na zpevnění vašeho jádra, kde jsou krom jiného i břišní svaly, zjistíte, že výsledkem cvičení je krásné ploché břicho.

Obrácené zkracovačky nefungují

Nejlepší cvik na břicho je sklapovačka? Bohužel je jedním z nejhorších!

Hledáte nejlepší cviky na břicho nebo návod, jak zhubnout a vybudovat si ploché břicho? Sestavili jsme žebříček 10 nejúčinnějších cviků na břicho pro muže i ženy.

Žádný komentář

Ohebnost

S přibývajícím věkem se snižuje ohebnost. Určitě jste si všimli, že vaše flexibilita je jiná, oproti tomu, když jste měli 7 let, že ano? Samozřejmě pokud necvičíte strečinkové cvičení nebo jógu, kdy flexibilitu zlepšujete.

Pilates cvičení účinky

Výsledky cvičení Pilates jsou pozitivní – např. výrazné zlepšení flexibility / foto: Hollie Grant

Pilates dokáže vaši ohebnost zlepšit. Samozřejmě na začátku opatrně a jemně. Časem budete ale asi příjemně překvapení, jaký velký pokrok jste udělali a naráz si všimnete, že se dokážete předklonit hlouběji, posunout ruce dál…

Zlepšení rovnováhy

Přes spojení těla a mysli si mnohem víc budete uvědomovat, jak se vaše tělo hýbe a jak celé funguje. Proto Pilates cvičení nejen zlepšuje vaši fyzickou rovnováhu, ale taktéž zlepšuje rovnováhu propojení mysli a těla.

Snižuje stresové napětí

Během cvičení budete úplně ponořeni do samotného procesu, takže nebudete mít prostor na přemýšlení nad všemi závazky, které vás zatěžují během dne. Budete mnohem víc soustředěni na dýchání (provádí se laterální dýchání – brániční dýchání do žeber) a na pohyby, které děláte.

Pilates výsledky doma

Pilates snižuje stresové napětí / foto: Hollie Grant

Pilates a hubnutí + časté dotazy

Pomůže mi Pilates s redukcí mé váhy?

Protože je Pilates zaměřené na posilňování svalů, je pravděpodobné, že vám může pomoct zmenšit tukové zásoby na některých partiích. Obzvláště břicho, nohy a zadek.

Na které části těla je zaměřený?

Při cvičení Pilates se pracuje hlavně na vašem jádru, což zahrnuje vaši břišní dutinu a oblast páteře. To je důvod, proč Pilates může být velmi vhodné cvičení pro lidi, kteří mají bolesti v spodní části zad.

cviky do kanceláře na strečink

Kancl trénink – 10 posilovacích cviků na záda a břicho

Hledáte cviky, které vám pomohou od bolesti zad? Vyzkoušejte 10 cviků na spodní záda a břicho, které můžete provádět v kanceláři.

Žádný komentář

Další části, které jsou posilované, jsou nohy, obzvláště vrchní stehna a zadek. Pilates je vhodný taktéž pro lidi s artritidou a pomáhá udržovat pružné klouby.

Potřebuji speciální cvičební pomůcky na Pilates?

Pokud jenom začínáte, je vhodné pořídit si podložku na Pilates, případně je super i pěnový válec (neboli FOAM ROLLER). Časem, když začnete být zkušenější a pokročilejší, budete pravděpodobně vyhledávat nějakou tělocvičnu, která nabízí hodiny Pilates.

Neoblíbenější pomůcky pro Pilates:

Pěnový válec na cvičení

Pěnový válec na Pilates

Válec je vyroben z velmi tvrdého uretanu. Pomáhá odbourávat stres, svalové napětí a nerovnováhu.

Více informací
podložka na pilates
Podložka na cvičení

Oboustranná podložka se speciálně formulovanou protiskluzovou základnou.

Více informací
Pilates míčky

Pílates míčky

Nahrazují činky. Dokáží uvolnit napnuté svaly a protáhnout páteř. Vnitřek balónku je vyplněn pískem.

Více informací

 Jaký je rozdíl mezi Pilates a Jógou?

joga pilates

I když jsou jisté podobnosti mezi Jógou a Pilates, jsou mezi nimi 3 hlavní rozdíly.

  • Jóga se zaměřuje víc na duchovní pohodlí a zdraví
  • Je to mnohem víc relaxující forma cvičení
  • Pilates je zaměřeno na fyzickou kondici, obzvláště na toning a zpevňování

 Je Pilates vhodný jako fyzioterapie?

Již mnoho rehabilitačních klinik a wellness center nabízí Pilates jako formu fyzioterapie. Výzkum dokázal, že Pilates může být efektivní léčba pro poranění a choroby, jako jsou:

  • Chronická bolest krku a zad
  • Při výměně kloubů nebo kolena
  • Skleróza multiplex
  • Skleróza

Mohu Pilates cvičit  s rodinou?

Pilates může skutečně cvičit celá rodina, nejen jednotlivci. Můžete si například zacvičit i s dětmi. Je skvělé, když vaše děti vidí, že zůstat fit je důležité. Stačí pořídit pomůcky pro Pilates a cvičení můře začít.

Mohu Pilates cvičit i doma?

Pilates doma

Pilates cviky můžete cvičit i doma / foto: Hollie Grant

Co se týče Pilates, tak tohle cvičení můžete určitě praktikovat doma. Na internetu najdete mnoho skvělých videí, podle kterých můžete cvičit i online.

jak zhubnout přes břicho

Všechno je to přesně naopak! S jídlem i pohybem

Jak souvisí hlad s hormony? Proč jsou vajíčka se slaninou lepší než celozrnný rohlík? A co je dnes ještě vůbec jídlo? Nemusíš hladovět a počítat kalorie. Stačí znát principy spalování tuků.

Žádný komentář

Pilates cviky pro začátečníky

Cvik na zahřátí 

Klasický cvik pro Pilates. Je často používaný na začátku cvičení pro zahřátí vašich břišních svalů. Tím, že je tenhle cvik většinou na začátku cvičení, můžete si ho upravit například tak, že si úplně vystřete nohy a držíte je nad zemí, nebo je necháte pokrčené, ale část nohy od kolena mírně zdvihnete.

pilates hubnutí

Cvičení s jednou nohou

Cvičení s jednou nohou je skvělé na posilnění vašeho břišního svalstva a celkově vašeho jádra (CORE). Taktéž je to vhodný cvik na postupné budování síly, vitality, rovnováhy a kontrolu dechu. Když zvládáte cvičení s jednou nohou, přesuňte se na cvičení s oběma nohama, t.j. obě nohy budou narovnané.

pilates cviky Praha

Koulení se jak míč

Koulení nebo rolování se jako míč stimuluje naši páteř, zároveň hloubkově pracujete na svých břišních svalech a soustředíte se na dech.

Pilates video

Boční streč

Při tomhle cvičení je potřebné se zaměřit na dech a délku. Je potřebné se soustředit a uvědomit si spojitost mezi vrchní a dolní částí těla.

pilates doma

Pilates video – cviky na břicho, nohy a záda

TIP – Pilates na TRX

15-ti minutové Pilates cvičení na závěsném systému TRX. Vyzkoušejte skvělou kombinace dvou účinných cvičení pro dokonalé procvičení středu těla. Tohle cvičení vás bude bavit!

Zaujal vás pilates? Začněte ještě dnes!

Pořiďte si základní pomůcky na Pilates a cvičte z pohodlí svého domova.

Pilates pomůcky pro studio

Zakladatel prvního webu o závěsném tréninku v ČR. Od roku 2011 publikuje články o TRX a funkčním tréninku, které měsíčně inspirují tisíce čtenářů.  UX designer na volné noze, fitness nadšenec. Spolupracuje s 3D FITNESS a vzdělává se v 3D FITNESS Academy.

Pilates cvičení pro začátečníky
4.8 (95.63%) 32 hlasů s

Vyzkoušej ZDARMA tréninkový plán, který ti pomůže posílit celé tělo v mnoha rovinách.

A navíc tě bude bavit.

30 minutový TRX trénink

Pošlete odkaz na článek přátelům