Co to je funkční trénink a jak mi pomůže?

Publikováno: 23. 10. 2015

V poslední době se ve spojitosti s cvičením skloňuje téma „funkční trénink“. To ovšem neznamená, že když vás někdo „pověsí“ na TRX, automaticky cvičíte funkční trénink.

Co si pod pojmem funkční trénink představit?

Ve srovnání s klasickou posilovnou, tj. stará škola na posilovacích strojích, ve funkčním tréninku nám jde o to, připravit tělo na pohyby, které provádíme v každodenním životě.

Fitness výzva 21 dní
  • aby nám neruplo v zádech při zvedání nákupu
  • abychom vyšli schody bez bolesti kolen
  • bez problémů roztlačili auto
    atd…

A ruku na srdce, je tvůj trénink funkční?

Kolik pohybů děláme při cvičení na strojích?

Slovy DVA! Buď tlačíme, nebo taháme.

Lukáš Dubina - funkční tréninkfoto: Lukáš Dubina > Funkční trénink v běžném životě

Vrátíme se k autu – když chceme roztlačit auto,  nikdo z nás nepřijde k autu a nezatlačí pouze pažemi před sebe (benchpress).  Použijeme celé tělo k tomu, aby se nám podařilo uvést auto do pohybu. Od palce na noze až po palec na ruce.

Roviny pohybu

Máme tři základní roviny pohybu. Ve správně nastaveném funkčním tréninku bychom je měli procvičit všechny. Není podmínkou, že všechny najednou, ale v průběhu tréninku žádnou nevynechat.

Níže uvádíme stručné vysvětlení každé z nich:


Předozadní (sagitální)

Nejvíce využívaná rovina pohybu – pohyb dolních nebo horních končetin vpřed, vzad, nahoru a dolů bez pohybu páteře – izolované cviky. Zvláště v klasických posilovnách rovina, ve které cvičíme na 90% posilovacích strojů.

Sagitální rovina pohybu

Čelní rovina pohybu

Čelní (frontální)

Jen na málokterém posilovacím stroji máme možnost posilovat v této rovině. Pohyby charakteristické pro čelní rovinu obsahují pohyb páteře do stran, popř. úklony trupu v bok. To však neznamená vzít si činku do jedné ruky a před zrcadlem se uklánět.


Rotační (transverzální)

Nejvíce opomíjená rovina pohybu. Přitom však v každodenním životě velmi často využívaná, rovina rotační. V praxi jde o pohyb, při kterém musí horní nebo dolní polovina trupu vykonat rotační pohyb mimo svoji osu.

Transverzální rovina pohybu

cviky na břicho doma

Jak zpevnit střed těla? TRX cviky na břicho a CORE

Zásobník TRX cviků pro posílení břišních svalů a středu těla (CORE). Zlepšíte držení svého těla, zpevníte a stabilizujete oblasti trupu, pánve a páteře.

Žádný komentář

Funkční pohyby

Každý funkční trénink by měl obsahovat 8 základních pohybů aplikované do všech 3 rovin pohybu. Níže uvedený výčet pohybů vám může sloužit jako základní návod při funkčního tréninku pro sebe, ale i pro svoje klienty.

Funkční silový tréninkfoto: ESCAPE fitness > Funkční trénink vede k přestavbě svalové struktury, cvičíme ve 3D

Pořadí cviků se může lišit dle kontextu. TRX Training definuje funkční trénink v jiném pořadí (této tématice se budeme věnovat v dalších článcích).

  • Dřep – tlakový cvik, zaměřený však pouze na dolní končetiny
  • Zdvih – neboli narovnání. Jako příklad nám může sloužit narovnání trupu z předklonu – mrtvý tah.
  • Tah – vztahuje se pouze na pohyb paží. Zahrnuje všechny pohyby, které provádíme tahem směrem k tělu.
  • Tlak – opět myšleno tlak paží. Nejčastěji prováděné tlaky v tréninku jsou klik (tlak před sebe) nebo tlak nad hlavu.
Funkční trénink na max
  • Rotace – jakýkoliv rotační pohyb, při kterém rotuje horní nebo spodní polovina těla.
  • Odhod – podmínkou odhodu je zapojení celých paží (pohyb musí vycházet z ramene) a břišních svalů při vykonání pohybu. Jako příklad můžeme uvést autové vhazování ve fotbalu (doporučujeme: kondičné trénink pro fotbal).
  • Přenesení – neboli přemístění nějakého břemene z místa na místo.
  • Lokomoce – jakýkoliv lokomoční pohyb bez břemene. Od chůze, přes běh až po různé druhy plížení.

Čím více pohybů do tréninku zapojíte, tím komplexněji tělo procvičíte

Cílem funkčních cviků je prevence zranění v běžném životě a posílení hlubokého stabilizačního systému. Příště se podíváme na unilaterální cvičení a na příklad jednoduchého funkčního tréninku.

jak zhubnout přes břicho

Všechno je to přesně naopak! S jídlem i pohybem

Jak souvisí hlad s hormony? Proč jsou vajíčka se slaninou lepší než celozrnný rohlík? A co je dnes ještě vůbec jídlo? Nemusíš hladovět a počítat kalorie. Stačí znát principy spalování tuků.

Žádný komentář

Takže ještě jednou, ruku na srdce… Je tvůj trénink opravdu funkční?

Zakladatel prvního webu o TRX závěsném tréninku v ČR. Od roku 2011 publikuje články o TRX a funkčním tréninku, které měsíčně inspirují tisíce čtenářů.  UX designer na volné noze, fitness nadšenec. Spolupracuje s 3D FITNESS a vzdělává se v 3D FITNESS Academy.

Tohle už jste četli?

Co to je funkční trénink a jak mi pomůže?
4.8 (95.56%) 9 hlasů s

30 minutový TRX trénink

Vyzkoušej ZDARMA tréninkový plán, který ti
pomůže posílit celé tělo v mnoha rovinách.
A navíc tě bude bavit.

Tvůj e-mail je v bezpečí. Nezasíláme spam.