TRX: To nejlepší pro trénink CORE

Publikováno: 5. 4. 2013

Trénink jádra (angl. „core training“)

Funkční trénink na max

Co si pod pojmem „CORE trénink“ vlastně představit?

Jde v zásadě o trénink, který zpevňuje a stabilizuje oblasti trupu, pánve a páteře.

Jádro (core) představuje oblast celého trupu, včetně vnitřních orgánů.

Odborně je definováno jako bederně-kyčelně-pánevní komplex (LPHC), hrudní páteř a krční páteř. CORE se skládá se asi ze třiceti svalů (počet se v literatuře různí).

Svaly jádra

  • svaly břišní (přímý, zevní, vnitřní a příčný)
  • vzpřimovače trupu
  • svaly hýžďové (velký, malý, střední)
  • hruškovitý sval
  • oblast hamstringu a ohybače
  • přitahovače kyčle.

Funkce svalů jádra

V jádru je při stoji umístěno těžiště těla a jsou v něm zahájeny všechny pohyby. Spektrum svalů, spadající do oblasti jádra má celou řadu praktických funkcí, jako např.:

  • schopnost jedince vzpřímeně stát a chodit
  • kontrolovat pohyby (pohybovat se požadovaným směrem)
  • přenášet energii (vliv na produkci síly)
  • přesunovat tělesnou hmotnost
  • distribuovat tlaky ze zatížení (absorpce doskoků, dopadů…)
  • ochraňovat páteř a vnitřní orgány

TRX Core
CORE trénink vede k přestavbě svalové struktury jádra • foto: Brandon Gugala • www.flickr.com

  • zvětšení integrity svalstva LPHC
  • zvýšení dynamické kontroly pohybů a postojů
  • zlepšení svalové rovnováhy
  • dosažení vyššího stupně neuromuskulární a biomechanické efektivity (zlepšení převodu sil mezi dolními a horními končetinami)
  • přestavba svalové struktury jádra
  • stabilizace síly

Velmi častou chybou jak trenérů, tak i samotných sportovců bývá posilování břišních svalů při současném opomíjení dalších oblastí jádra.

CORE trénink

Nejenže díky jednostrannému preferování břišních svalů (absence cvičení zaměřené na ostatní svaly jádra) může dojít k vytváření svalových dysbalancí, ale ani účinnost cvičení není zdaleka taková, jaká by mohla být dosažena při vyváženém plánování tréninku.

20120825_BootCamp-5910V jádru je umístěno těžiště těla a jsou v něm zahájeny všechny pohyby • foto: www.flickr.com

Při core tréninku často využíváme balančních cvičení. Ta jsou charakteristická nestabilní polohou, při které je nutné zapojování širokého spektra svalů, jež napomáhají vyvažovat oscilace těžiště. Balancovat můžeme jak ve statických polohách, tak i při současném vykonávání dynamických pohybů.

Cíle Core tréninku

Cílem tréninku není svalová hypertrofie, ale zlepšení funkčních předpokladů pohybové činnosti. Jde především o zlepšení vnitrosvalové a mezisvalové koordinace či synchronizace participujících svalů.

TRX CORE
Vyberte si cvičení, která jsou pro Vás nejvhodnější • foto: www.vitalitypower4u.com

V závěsném cvičení TRX je zastoupeno nespočet posilovacích technik a protahovacích pohybů, které jsou zaměřeny na svaly jádra. Silné jádro je základem všech efektivních a účinných pohybů.

Zapojení jádra znamená víc, než jen stáhnutí abdominálních břišních svalů do skrčené nebo sedavé polohy. Role svalstva jádra spočívá ve stabilizování páteře a odolávání roztažení či rotaci je stejně důležité jako schopnost vyvíjet pohyb.

Princip nárůstu čisté svalové hmoty s TRX

Jádro se zapojuje jako stabilizátor, aktivátor síly nebo jako hlavní hybná síla při každém cvičení na TRX.

Funkční trénink na max

Schopnost vybrat si cvičení, která jsou nejvhodnější pro každý specifický cíl, nás naučí, jak maximalizovat celý dostupný potenciál funkcí jádra od hrudní kosti až po kolena.

TRX VIDEO: Core trénink – 6 cvičení pro zpevnění jádra

Zdroj: Mgr. Martin Hajnovič / TRX (Závěsný trénink)

Zakladatel prvního webu o závěsném tréninku v ČR. Od roku 2011 publikuje články o TRX a funkčním tréninku, které měsíčně inspirují tisíce čtenářů.  UX designer na volné noze, fitness nadšenec. Spolupracuje s 3D FITNESS a vzdělává se v 3D FITNESS Academy.

TRX: To nejlepší pro trénink CORE
5 (100%) 4 hlasů s

Vyzkoušej ZDARMA tréninkový plán, který ti pomůže posílit celé tělo v mnoha rovinách.

A navíc tě bude bavit.

30 minutový TRX trénink

Pošlete odkaz na článek přátelům